Infrabel en spoorlopen in Bissegem

by on

Vanaf 25 mei tot 25 juni sluit Infrabel de overweg aan het station van Bissegem. Het is een van de vele overwegen die beurtelings afgesloten wordt tijdens vernieuwingen aan het spoor. Bijzonder hier is dat die overweg de enige manier is voor pendelaars die vertrekken of aankomen in het station van Bissegem om naar het andere perron te raken.

Verbodsbord aan de overweg in Bissegem

De oplossing van Infrabel: een omweg van bijna anderhalve kilometer. Als je Bissegem gewoon passeert onderweg naar school of werk dan zal dat meevallen, dan verplaatst je route simpelweg een beetje. Wil je echter de trein nemen en moet je daarvoor naar de overkant van hetzelfde station? Sorry Infrabel, dan is die omweg geen optie. Wanneer je ‘s morgens opstapt aan de ene kant, stap je ‘s avonds ook af aan de andere kant van het station. Je moet dus sowieso dagelijks op z’n minst 1 keer naar de overzijde.

En dat is ook heel duidelijk: wanneer de trein ‘s avonds langskomt steekt bijna de helft van de pendelaars nadat de trein vertrokken is het spoor over. Het zou mij verwonderen dat in die maand tijd al 1 persoon de anderhalve kilometer afgelegd heeft.

Sinds de overweg gesloten is heb ik eenmaal mensen van Securail op het perron gezien die spoorlopende pendelaars terugfloten. In de 20 minuten die ik daar op mijn trein stond te wachten werden die constant uitgescholden en uitgelachen. Zelfs buurtbewoners kwamen het perron op om de roepende pendelaars te steunen. Spijtig voor die mensen die ook gewoon hun job deden, maar volledig te begrijpen.

Gesloten overweg in Bissegem

Bizarre situatie, niet? Infrabel investeert veel in sensibiliseren over de gevaren van spoorlopen. Informatie op de website, via sociale media tot zelfs advertenties op TV. Tegelijkertijd zet Infrabel mensen aan om het spoor over te steken door onrealistische eisen te stellen aan de pendelaars die dagelijks hun trein moeten halen.

Nochtans lijkt het zo moeilijk niet om een alternatief te voorzien. De slagbomen en seingeving van de overweg werken al die tijd perfect. Kan er dan geen veilige oversteekplaats gecreërd worden op de momenten dat daar niemand werkt? Want laten we eerlijk zijn, hoewel de straat openligt is daar tijdens de spits meestal niemand aan het werk. Ik schat dat ik in die halve maand al twee keer arbeiders gezien heb op het moment dat ik de trein nam.

Infrabel, als jullie willen tonen dat je écht iets aan spoorlopen wil doen, zorg dan in de eerste plaats dat het niet nodig is.